Janina Potocka |
Tel: 77 453 17 18 |
|
Michał Potocki |
Tel: 77 448 58 00 |
|
Ola Chamczyńska |
Tel: 77 448 58 00 |
|
Katarzyna Muraszka |
Tel: 76 727 74 50 |
|
Andżelika Rugała |
Tel: 76 727 74 50 tui.legnica@potocka-tour.com.pl |
|
Anna Karwat |
Tel: 77 448 58 00 |
W związku z pojawieniem się nowego zagrożenia dla lotnictwa cywilnego - płynnych materiałów wybuchowych, Unia Europejska przyjęła nowe środki ochrony dot. pasażerów oraz ich bagażu.
Nowe środki ograniczają ilość płynów, które pasażerowie mogą przenosić przez stanowiska kontroli bezpieczeństwa. Mają one zastosowanie do wszystkich pasażerów korzystających z portów lotniczych UE, niezależnie od kierunku ich podróży.
Nowe środki ochrony oznaczają, że w punktach kontroli bezpieczeństwa, każdy pasażer i jego bagaż muszą zostać poddani kontroli pod kątem wykrycia niedozwolonych płynów, niezależnie od przeszukania w zakresie innych zabronionych do przewozu przedmiotów.
Nowe zasady zaczynają obowiązywać od 6 listopada 2006r. we wszystkich portach lotniczych Unii Europejskiej- dotyczy rejsów rozpoczynających/kończących się bądź kontynuowanych.
Podczas pakowania bagażu kabinowego radzimy pamiętać, że:
- od 6 listopada dozwolone jest przewożenie tylko niewielkich ilości płynów w bagażu kabinowym lub w osobistej torebce – niezależnie od kierunku podróży;
- od 6 listopada płyny przewożone w bagażu kabinowym muszą znajdować się w pojemnikach, z których żaden nie może przekraczać 100 ml - muszą być one zapakowane w jedną przezroczystą plastikową i zamykaną torbę o pojemności nie przekraczającej jednego litra (np. torebka dwuścienna o wymiarach 22 cm/15cm), które powinny być dostępne w portach lotniczych.
Podczas kontroli bezpieczeństwa na lotnisku, każdy pasażer jest zobowiązany do:
- przekazania do sprawdzenia - bez wezwania służb ochrony - plastikowych toreb z opakowaniami zawierającymi substancje płynne w punktach kontroli bezpieczeństwa;
- zdjęcia swojego nakrycia wierzchniego (płaszcza, kurtki) – zostaną one oddzielnie prześwietlone przy użyciu urządzenia rentgenowskiego, podczas gdy pasażer będzie kontrolowany przy zastosowaniu bramki magnetycznej do wykrywania metali;
- wyjęcia przenośnego komputera i innych większych urządzeń elektrycznych z bagażu kabinowego - zostaną one oddzielnie prześwietlone przy użyciu urządzenia rentgenowskiego;
BEZ ZMIAN POZOSTAJĄ:
- zasady dot. przewozu substancji płynnych w bagażu rejestrowanym – nowe regulacje dotyczą tylko bagażu kabinowego;
- zasady dot. przewozu w bagażu kabinowym lekarstw i innych środków medycznych, w tym pokarmów dla dzieci przeznaczonych do spożycia podczas podróży – w tym przypadku nie ma ograniczeń odnośnie ilości;
- zasady dot. przewozu płynów (np. perfum, alkoholi) zakupionych w sklepach położonych na lotnisku za punktem kontroli kart pokładowych. Jeśli zakupiony towar został zapakowany i zabezpieczony w plastikowej torbie przez personel sklepu – nie należy jej otwierać do momentu sprawdzenia w punkcie kontroli bezpieczeństwa (w tym przypadku nie ma również ograniczeń dot. ilości);
Jeśli podróż obejmuje przesiadkę w innym porcie lotniczym UE, wciąż mają Państwo prawo do zakupu płynów w sklepach położonych na unijnym lotnisku lub na pokładzie wspólnotowego przewoźnika.
Jeśli mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości odnośnie przewozu płynów lub innych towarów, radzimy skontaktować się z portem lotniczym, przewoźnikiem lub biurem podróży, jeszcze przed rozpoczęciem podróży.
UWAGA !
Definicja substancji płynnych obejmuje:
- wodę i inne napoje, zupy, syropy
- perfumy
- żele (np. do włosów, kąpieli)
- pasty (w tym pasty do zębów)
- kosmetyki w płynnej formie (błyszczyk, podkład, tusz do rzęs)
- kremy, odżywki i oliwki
- spraye
- substancje płynne pod ciśnieniem (np. żele do golenia, dezodoranty)
- inne substancje o podobnej konsystencji
Przewozy w ruchu lotniczym międzynarodowym podlegają w kwestiach odpowiedzialności za śmierć lub uszkodzenie ciała pasażerów, opóźnienie pasażerów i/lub bagażu oraz zniszczenie, zagubienie lub uszkodzenie bagażu podróżnego, postanowieniom Porozumienia Montrealskigo lub Konwencji Warszawskiej. Która z konwencji/porozumienia i na jakich warunkach jest stosowana, zależy od tego, którą konwencję dany kraj podpisał i ratyfikował. Państwa, które podpisały i ratyfikowały Porozumienie Montrealskie, znajdą Państwo w Internecie, pod adresem:
www.icao.int -> Key Activities -> Legal-> ICAO Treaty Collection-> Alphabetical List -> "Convention for the Unification of Certain Rules for International Carriage by Air" vom 28.05.1999
Treść Konwencji Montrealskiej znajdą Państwo pod adresem:
www.tui.pl/porozumieniemontrealskie
Jeżeli postanowienia Porozumienia Montrealskigo (jeszcze) nie znajdują zastosowania, za obowiązujące uważa się postanowienia Konwencji Warszawskiej, której treść można znaleźć pod adresem: www.tui.pl/konwencjawarszawska
Informacje dla pasażerów w ruchu lotniczym międzynarodowym, dotyczące zasad i ogólnego ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika lotniczego zgodnie z Porozumieniem Montrealskim.
Przewozy w ruchu lotniczym międzynarodowym mogą podlegać postanowieniom Porozumienia Montrealskigo, jeżeli zgodnie z ustaleniem stron miejsce wylotu i lądowania znajduje się na terytorium obu państw, będących stronami Porozumienia. Postanowienia Porozumienia Montrealskiego stosuje się również wtedy, gdy miejsce wylotu i lądowania leży na terytorium tylko jednego z państw, będących stronami Porozumienia, ale międzylądowanie przewidziano na terytorium innego państwa, nawet jeśli państwo to nie jest stroną Porozumienia.
Porozumienie Montrealskie określa zasady odpowiedzialności przewoźnika lotniczego w przypadku śmierci lub uszkodzenia ciała, zniszczenia, zagubienia lub uszkodzenia bagażu oraz wystąpienia opóźnień i może tę odpowiedzialność ograniczać.
Warunki umowy dotyczące przewozów w ruchu lotniczym
Informacje dotyczące zakresu odpowiedzialności w przypadku odszkodowań za śmierć lub uszkodzenie ciała
Nie istnieją górne limity kwot dla odpowiedzialności za śmierć lub uszkodzenie ciała pasażerów. W stosunku do roszczeń odszkodowawczych do wysokości 100.000 SDR (Specjalne Prawa Ciągnienia) zgodnie z definicją Międzynarodowego Funduszu Walutowego (zaokrąglona kwota w walucie krajowej) przedsiębiorstwo lotnicze nie może wnosić sprzeciwu. Roszczenia powyżej tej kwoty przedsiębiorstwo lotnicze może odrzucić, wykazując, że jego działania nie nosiły znamion zaniedbania ani też jakiejkolwiek innej winy.
Wypłata zaliczek
W przypadku śmierci lub zranienia pasażera, przewoźnik lotniczy ma obowiązek w ciągu 15 dni od ustalenia osoby uprawnionej do odszkodowania wypłacić zaliczkę na pokrycie pilnych potrzeb poszkodowanego. W przypadku śmierci zaliczka wynosi nie mniej niż 16 000 SDR. Dodatkowe pokrycie szkód można uzyskać, zawierając indywidualne ubezpieczenie. Tego rodzaju ochrony ubezpieczeniowej nie narusza w żaden sposób ograniczenie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego w ramach Porozumienia Montrealskigo lub innych wymienionych porozumień specjalnych. Prosimy zwrócić się do przedstawiciela linii lotniczych, towarzystwa ubezpieczeniowego lub organizatora podróży, którzy udzielą dalszych informacji. Informacje dotyczące ograniczenia odpowiedzialności za opóźnienie pasażerów lub bagażu W przypadku szkód wynikających z opóźnienia przewoźnik odpowiada przy przewozie osób tylko do wysokości kwoty 4.150 SDR za każdego podróżnego, chyba że przedsiębiorstwo lotnicze podjęło wszelkie dostępne środki w celu zapobieżenia szkodom lub też podjęcie takich środków było niemożliwe. przewoźnik lotniczy odpowiada za szkody wynikające z opóźnienia przy przewozie bagażu, chyba że przedsiębiorstwo lotnicze podjęło wszelkie dostępne środki w celu zapobieżenia szkodom lub też podjęcie takich środków było niemożliwe. Odpowiedzialność za szkody wynikające z opóźnienia przy przewozie bagażu jest ograniczona do kwoty 1000 SDR. Od dnia 17.05.2005 będzie także możliwość skorzystania z praw wynikających z Dyrektywy WE 261/04 z dnia 11.04.2004 w sprawie wspólnej regulacji świadczeń wyrównawczych i pomocowych dla pasażerów w przypadku niewykonania przewozu, odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
Informacje dotyczące ograniczenia odpowiedzialności za zniszczenie, zagubienie lub uszkodzenie bagażu
Przewoźnik lotniczy odpowiada za zniszczenie, zagubienie lub uszkodzenie bagażu do kwoty 1000 SDR. W przypadku bagażu rejestrowanego istnieje odpowiedzialność niezależna od winy, o ile bagaż nie został uszkodzony wcześniej.
W przypadku bagażu nierejestrowanego przedsiębiorstwo lotnicze odpowiada wyłącznie za szkody, które nastąpiły z jego winy.
Wyższy limit odpowiedzialności za bagaż
Wyższy limit odpowiedzialności ma zastosowanie wówczas, gdy pasażer najpóźniej przy odprawie złożył stosowną deklarację i wniósł dodatkową opłatę.
Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego umownego oraz wykonującego umowę
Jeśli przewoźnik lotniczy wykonujący umowę nie jest równocześnie przewoźnikiem umownym, pasażer może skierować roszczenie odszkodowawcze do każdego z dwóch przewoźników. Jeżeli na bilecie podana jest nazwa lub kod przewoźnika lotniczego, jest on uważany za przewoźnika zawierającego umowę. Niektóre przedsiębiorstwa lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za przedmioty wartościowe, łatwo tłukące lub łatwo psujące. Dalszych informacji udzielają biura przedsiębiorstw lotniczych lub organizatorzy podróży.
Sądowne dochodzenie roszczeń
Sądowne skargi o odszkodowanie należy wnosić w terminie dwóch lat od dnia wylądowania samolotu lub od dnia, w którym samolot powinien wylądować.
Informacje dotyczące zasad i ogólnego ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika lotniczego zgodnie z Konwencją Warszawską
W przypadku podróży z miejscem przeznaczenia lub międzylądowaniem w innym kraju niż ten, w którym rozpoczęto podróż, przewóz może podlegać postanowieniom Konwencji Warszawskiej, która z reguły ogranicza odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za śmierć lub uszkodzenie ciała oraz za zagubienie lub uszkodzenie bagażu. Patrz także: Informacje dla pasażerów w ruchu lotniczym międzynarodowym, dotyczące zasad i ogólnego ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika lotniczego.
Warunki umowy dotyczące przewozów w ruchu powietrznym
Informacje dla pasażerów w ruchu lotniczym międzynarodowym, dotyczące ograniczenia odpowiedzialności
Niniejszym informuje się pasażerów, którzy kończą podróż lotniczą w innym kraju niż ten, w którym podróż została rozpoczęta, że postanowienia Konwencji Warszawskiej mogą mieć zastosowanie do całej trasy podróży, włącznie z dowolnym odcinkiem trasy na terytorium kraju rozpoczęcia podróży lub kraju zakończenia podróży. W przypadku pasażerów, podróżujących do/z USA lub z międzylądowaniem na terytorium USA, Konwencja oraz pozostałe porozumienia specjalne, stanowiące część obowiązujących postanowień taryfowych, przewidują, że odpowiedzialność przedsiębiorstwa lotniczego, które wystawiło taki bilet, oraz innych przedsiębiorstw lotniczych, które podlegają porozumieniom specjalnym, za śmierć lub uszkodzenie ciała pasażerów jest w większości przypadków ograniczona do wysokości udowodnionej szkody, nie przekraczającej jednak limitu 75.000 USD na jednego pasażera, oraz że powyższa odpowiedzialność do wysokości powyższego limitu obowiązuje także w przypadku braku stwierdzenia niedbalstwa ze strony przewoźnika lotniczego.
W przypadku pasażerów, podróżujących samolotami przedsiębiorstwa lotniczego nie podlegającego takim porozumieniom specjalnym, pasażerów nie podróżujących do/z USA lub pasażerów, których trasa podróży nie przewiduje planowego międzylądowania na terenie USA, odpowiedzialność przewoźnika lotniczego jest w większości przypadków ograniczona do kwoty ok. 10 000 lub 20 000 USD.
Nazwy przedsiębiorstw lotniczych, które nie podlegają porozumieniom specjalnym, dostępne są na życzenie we wszystkich biurach sprzedaży biletów tych przedsiębiorstw lub u organizatora podróży.
Dodatkowe pokrycie szkód można uzyskać, zawierając indywidualne ubezpieczenie. Tego rodzaju ochrony ubezpieczeniowej nie narusza w żaden sposób ograniczenie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego w ramach Konwencji Warszawskiej lub innych wymienionych porozumień specjalnych. Prosimy zwrócić się do przedstawiciela linii lotniczych, towarzystwa ubezpieczeniowego lub organizatora podróży, którzy udzielą dalszych informacji.
Uwaga:
Powyższy limit wynoszący 75 000 USD obejmuje koszty sądowe. W przypadku gdy powództwo zostało wniesione w kraju, w którym przepisy stanowią o osobnym zasądzeniu kosztów sądowych, limit wynosi 58 000 USD i nie obejmuje kosztów sądowych.
Informacja dotycząca dyrektyw WE 2027/97 i 889/02 w sprawie odpowiedzialności przedsiębiorstw lotniczych za nieszczęśliwe wypadki
Odpowiedzialność przedsiębiorstwa lotniczego lub wspólnotowego przedsiębiorstwa lotniczego w rozumieniu dyrektyw odpowiada wymiarowi określonemu przez Porozumienie Montrealskie.
Za "przedsiębiorstwa lotnicze" uważa się przedsiębiorstwa transportu lotniczego posiadające ważną koncesję na prowadzenie działalności.
Za "wspólnotowe przedsiębiorstwa lotnicze" uważa się przedsiębiorstwa transportu lotniczego działające w zgodzie z dyrektywą (EWG).